Alltså oj vilken känsla det är att vi är igång. På en vecka har det hänt precis hur mycket som helst! Nu ligger isolering, golvvärme, armering mm på plats och imorgon ska grunden gjutas - helt galet!
 
På bilden ser ni vårt lilla bidrag till det hela - vi har skruvat in gängstänger i kantbalken som ska gjutas fast i grunden. I dessa ska vi så småningom fästa en altan är tanken. Vill bara passa på att påpeka att idag då vi skulle sätta dit brickor och muttrar hann jag 2 fler än Samuel. Förlåt älskling men det var du som sa att det var en tävling!   

Igår tog vi ut en semesterdag för att hälsa på vårt hus i fabriken i Ullånger. Det var tre block som var i produktion och allt såg verkligen jättefint ut. Flera saker som jag oroat mig för känns som bortblåsta och jag längtar verkligen till nästa vecka då huset kommer. Bilder från vårt besök i fabriken kommer senare.
 
 
Bild: Privat
 
 
Norrlandsgrundmontering, altan, golvvärme, grundarbete, tomt,

2 kommentarer

Hege

27 Aug 2014 18:56

Spännande :) Om en månad eller lite till så är det vår tur! Längtar som bara attan!
Smart ide det med att gjuta in gängstänger i plattan. Har du någon detaljbeskrivning på dimensionering och liknande? Alltså hur visste nu hur ni skulle göra? Verkar vara en mycket smart ide, så vi är sugna på att göra samma sak.
mvh Hege

Svar: Åh jag förstår att ni längtar - det är såå skönt att få ett kvitto på att bygget är på gång! Ja vi fick tipset av vår säljare och tyckte det verkade vara en bra idé. Vi har använt M12 gängstänger som vi sedan sågat av på mitten. Grundarbetarna har sedan förborrat hål åt oss i kantbalken. Sedan stack vi in stängerna satt en mutter på utsidan (ca 10 cm utstick) och en stor bricka med muttrar på var sin sida ca 10 cm in från andra hållet - tanken med denna bricka är att betongen ska få något att fsta i (tips från grundarbetarna) så att man inte kan dra/skruva ut stången. Vet inte om det där gick att förstå, men annars får du fråga igen! :)
Villa Bäckström

Emelia

31 Aug 2014 08:25

Åhhhh! Avundsjuk!! Jag längtar så galet mycket efter plattan just nu!

Svar: Ja det förstår jag, på något sätt är det ju det som blir startskottet för bygget. Är så skönt att det sedan börjar hända en massa saker som gör att inflytt inte känns så galet långt bort! :)
Villa Bäckström

Kommentera

Publiceras ej